Já a knihy, vol. 2

Dneska poprvé v novém... Je to nezvyk & upřímně doufám, že něco nezdrbu. No jo, ať si blog.cz byl "zastaralý" jak chtěl, uměla jsem v tom aspoň chodit. Ale dost teď už.

Zálohování je na prd, ale zase na druhou stranu musím říct, že jsem při tom objevila pár sradnavěcí, na které bych byla málem zapomněla. Jako třeba tenhle... dotazníček? Tag? Ale, říkejte tomu, jak chcete, myslím, že se chápeme.

Inu, zazdálo se mi jako dobrý nápad vyzkoušet, kolik se toho za těch osm let od první verze změnilo. A tak jsme tady. Let's go:

1. Co ti četli rodiče, když jsi byla malá?
Vše možné i nemožné. Nejčastěji pohádky, Staré řecké báje od Petišky, Lovce mamutů od Štorcha, HP a Vězně z Azkabanu...

2. Co jsi četla ve škole, jako první povinnou četbu?
Tady se odpověď nemění, protože si to prostě nepamatuju stejně jako před lety.

3. Co tě donutili přečíst ve škole a tebe to absolutně nevzalo?
Těch je... Nový epochální výlet pana Broučka (atd..., ten titul je prostě dlouhý), Proměna, tak 90% poezie...

4. Máš při čtení nějaký zlozvyk?
Nudné části mám tendenci přeskakovat rychločtením.

5. Máš při čtení nějaké zásady?
"Nebuď hovado, umyj si ruce!"

6. Čím zakládáš knihy?
Obvykle BUĎ takovou pěknou designovou záložkou se zlacenými kočkami, kterou jsem asi za 50 centů ulovila v suvenýrech u Hundertwasserhausu NEBO magnetickou klapkou, taky s kočkami. Měla jsem ještě jednu, takovou kovovou se seznamem klasiků, ale ani za zlaté prase si nevzpomenu, kde skončila. V nouzi potom nepohrdnu ani obálkou (dopisní, samozřejmě), jízdenkami, pohlednicemi...

7. Kde nejraději čteš?
Všude možně, ale teď jsem si v poslední době opravdu hodně oblíbila reprezentativní venkovní schodiště na zámku v Čechách pod Kosířem (připadám si tam fancy a nikdo tam za mnou neleze) 

8. V jaké poloze nejčastěji čteš?
Nejčastěji? Vsedě. Ovšem nejraději? Vleže na břiše.

9. Dokážeš číst v dopravních prostředcích?
Díky bohům ano, víceméně bez potíží. V autobuse docela záleží na tom, jak moc jako hovado ten který řidič jede. Na čtení je stejně nejlepší vlak.

10. Navštěvuješ nějakou knihovnu?
Poslední dobou hlavně katederní, univerzitní a vědeckou v Olomouci. V té naší městské jsem už pěkně dlouho nebyla.

11. Kolik knih si průměrně odnášíš z knihovny?
Teď, co jsem na vysoké, to jsou obvykle tak dvě až tři (protože obvykle k tématu, které potřebuju, jich tam ani víc není, &@#!)

12. Vrátila jsi už knihu do knihovny bez toho, abys ji přečetla?
Ach, a kolikrát. často kvůli tomu, že jsem neodhadla svůj čas nebo počet vypůjčených kousků.

13. Chodíš častěji do knihovny nebo do knihkupectví?
Ono to asi vyjde nastejno, nechodím moc do jednoho ani do druhého. Nové tituly mě ke koupi nelákají & v knihovně jsem poslední dobou jen tehdy, kdy už fakt MUSÍM.

14. Jak často vybíráš knihu podle obálky?
Málo, hodně málo. Když to neznám, musím si zalistovat a přečíst anotaci. Naposledy, co si pamatuju, to podle obálky bylo tehdy, když vyšla nově "Bradavická knihovna", t.j. Fantastická zvířata (učebnice), Famfrpál v průběhu věků a Bajky barda Beedleho, u těch se mi nová verze líbí víc než ta stará.

15. Máš elektronickou čtečku knih?
Mám a relativně často i používám. Na to, jak jsem ji ze začátku odmítala (proč vlastně vůbec?), jsem si na ni pěkně zvykla. "Koupila" si mě hellboyovskými komixy, které mi tam taťka v začátcích nahrál (a taky bych si bez ní asi nepřečetla Píseň ledu a ohně).

16. Jak často čteš knihy mimo svůj oblíbený žánr?
Je tohle chyták? Já mám totiž široký rozptyl, víme?

17. Existují knihy, kterým se vyhýbáš?
Plno Young Adult věcí. Prostě si kolikrát přečtu anotaci... a abych citovala muzikálové Heathers: "Just not today!" Milostný kosočtverec... tedy TROJÚHELNÍK není můj nejoblíbenější geometrický tvar. 

18. Je nějaká kniha, která tě rozhněvala?
Jiskra života, ale v "dobrém". Prostě to byla podpásovka, ok? 😄

19. Kniha, od které jsi neměla žádné očekávání, ale nakonec se ti líbila?
Věž úsvitu (ze série Skleněný trůn) - říkala jsem si: "Eeeh, je  to o Chaolovi, to bude nuda..." Hele, nebyla, ani trochu.

20. Kniha, od které jsi očekávala hodně, ale nakonec se ti vůbec nelíbila?
Už je tu zas. Upřímně naprosto netuším, co jsem čekala, ale rozhodně to asi bylo víc, než se ukázalo ve výsledku. A Aztécký kodex z první verze tohoto "tagu" platí pořád.

21. Největší knižní výzva, kterou jsi ustála?
Maturitní četba 😄 Ne, to bych lhala, vybírala jsem si věci, které mě bavily... Ale úplně konkrétně? Nevím, nevím...

22. Největší knižní výzva, do které se stále bojíš jít?
O ničem nevím nebo si minimálně teď nevzpomenu.

23. Kniha, kterou jsi nedokázala dočíst?
Hvězdy nám nepřály. Já se snažila, skutečně snažila, ale Greenovo psaní fakt nedávám. To fakt nešlo. NUDA! A taky Kříž u potoka, ach jo...

24. Existuje kniha, kterou čteš vždy při nějaké příležitosti?
Dřív možná byly, ale teď spíš ne.

25. Oblíbená filmová adaptace knihy?
Asi budu vybočovat, ale rozhodně Inkoustové srdce (i když bych se nezlobila, kdyby udělali i ty další dva díly). Pán prstenů (celá trilogie) platí samozřejmě i nadále... a nakonec i Fantom Opery 2004. Já vím, já vím, je to adaptace muzikálové verze, která od té původní knižní místy DOST odbočuje, ale nikdo neřekl, jak přesná ta adaptace má být 😄
  
26. Filmová adaptace knihy, které tě totálně zklamala?
Tak těch by bylo... Například Andělé a démoni (viděla jsem to a dost se mi to líbilo... než jsem si přečetla knihu), neuvěřitelně zbytečně roztahaný Hobit (Petereee, co to bylo?!), HP 4 a dál (vyloženě mě nezklamaly, ale znám i lepší)... a netflixový Zaklínač (ještě nebylo deset večer a já věřím, že jsme v příliš slušné společnosti na to, abych popsala své dojmy 😄)

27. Oblíbená knižní postava?
Geralt z Rivie, a samozřejmě i mnoho dalších z jeho univerza. Mám ráda i Daenerys Targaryen (která je v knihách ještě o fous lepší než v seriálu), následně bych s klidem v duši jmenovala ještě Raoula de Chagny (nápodobně jako u Daenerys)... a pár postav ze série Skleněný trůn (jmenovitě například Manon Černozobá, Elide Lochanová nebo Dorian Haviliard, i když to zdaleka nejsou všichni).

28. Oblíbený knižní záporák?
Bez debaty ten hajzl Weber z Jiskry života. Hned za ním by to pak byli Vilgefortz a Bonhart ze Zaklínače.

29. Je nějaká knižní postava, která ti stojí vzorem?
Nezdá se mi.

30. A naopak nějaká, která se podle tebe chová hrozně?
Celaena Sardothien v prvních dvou dílech 😄 Já vím, že to je součást "role" nebo jak bych to jinak řekla, ale nepopírám, že ji chci vždycky při čtení profackovat. A pak taky Ciri, když se tahá s Potkany. Podobné důvody jako u Celaeny.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

(nejen) Korálkový speciál

Do hospody přijde netopýr, čarodějnice a hraběnka...

Korálky - nové projekty, pt. 14