Vyšehrad, 16.9.2016

A máme tu druhý hřbitov, který jsme se třídou navštívili během "kulturního týdne" v Praze.

Určitě jste o něm slyšeli aspoň jednou, minimálně v souvislosti s úmrtím někoho slavného, protože od devatenáctého století slouží jako "národní pohřebiště" našich významných osobností. I když, nejen jich, samozřejmě. Z těch slavných jmenujme namátkou například Karla Čapka, Vlastu Buriana, Jana Nerudu, Antonína Dvořáka či Miladu Horákovou (která zde však má hrob pouze symbolický).

Pokud dokážete náležitě ocenit umění, mohlo by vás to tu zajímat i z tohoto hlediska, v případě mnohých náhrobků jde skutečně o umělecká díla.

Rozlohou je hřbitov spíše malý, aspoň mně to tam přišlo stejně velké jako tady u nás. Ovšem stát se může i to, že byste se tam mohli ztratit, jak se stalo i naší učitelce, která tam ale rozhodně nebyla poprvé a já se jí vůbec nedivím.



*

*

*

*

*

*

*

*
Nachází se zde také obrovská hrobka známá pod názvem Slavín - jinak také "společná hrobka nejzasloužilejších osobností českého národa". S nápadem na její realizaci přišel F. Palacký.
Dnes už je tam jen jedno jediné volné místo a je pro veřejnost nepřístupná, samozřejmě s výjimkou pozůstalých. Mám ale dojem, že jednou (asi 2011?) byla po rozsáhlé rekonstrukci po krátký čas zpřístupněna.

*

*

*

*

*

*
Místo těch rukou tu dřív byla Vlastova busta, ale pořád ji někdo kradl. Teda nevím, ale přijde mi to jako kolosální blbost, ukrást něco takového. Jako... Co s tím pak? Na sběrňák to nemůže, nebudu přece riskovat že mě tam s tím někdo uvidí. Prodat? A komu? Nechat si to doma a pak už si nikdy nikoho nezvat?

*

*

*
Nevím, jak moc to jde přečíst, ale má tam napsáno - "Dalekáť cesta má! Marné voláŇí"
Prosím. Řekněte mi někdo, že je to pravopis devatenáctého století a ne blbá pravopisná chyba způsobená ať už básníkem samým nebo vzniknuvší při přepisu... 😅

*
"Ach, vždyť jsme tu jen na chvíli,
svět pobude déle,
on na pouti vesmírem,
my na cestě do.....
A tady mi chybí rým."

*

*
Musíme tam všichni, Smrťáka nevyjímaje :D
(sorry)

*

*
"Když ptáci padají z hnízd - jsem to já"


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

(nejen) Korálkový speciál

Do hospody přijde netopýr, čarodějnice a hraběnka...

Korálky - nové projekty, pt. 14