Fotoreportáž č. 2 - KL Auschwitz

Cesta směr Osvětim byla nekonečná a unavující. Asi třikrát jsme uvázli v dopravní zácpě (nejdéle na deset minut) a pak...se řidič ještě k všemu ztratil :D Až když jsme ho upozornili, že "kolem této značky jsme už projížděli tak dvakrát", vzal to jinudy. A ejhle - my se tam dostali o_O

Když jsme projížděli kolem venkovní zdi, pomyslela jsem si: "To nevypadá až tak děsivě... vždyť i stromy nějaký tam jsou... no a ty baráky taky nejsou tak strašlivý, jak jsem si představovala..."
No jo, to byl ale pocit VENKU, v relativním bezpečí daleko od plotu a navíc v autobuse.

Ještě taková příhoda těsně před vstupem - stáli jsme před budovou, kde se fasovaly sluchátka a něco jako audioprůvodce a já stála pod krajem střechy. Slunce pařilo a sníh tál raketovou rychlostí. A najednou Šššššup! - doteď nevím, jak se mi za krkem octlo snad čtvrt kila sněhu :D

Niméně, toto byla za celý zájezd poslední vtipná situace.
Vešli jsme:

1.) Známý nápis "Práce osvobozuje" (ani náhodou).

První, co mě napadlo, když jsem viděla bránu do tábora, bylo: "Božemůj..."
Taky jsem se trochu divila, proč to B vypadá, jako by bylo naopak. Na Wiki jsem se později dočetla, že je to tak schválně. Podle některých malý akt odboje, podle některých pouze omyl.
*
2.) Vevnitř v táboře

Pár metrů od brány utichly poslední blbé poznámky.
*
3.) Uvnitř tábora 2

*
4.) Pohled mezi baráky

*
5.) Model krematoria

Nahoře spalovna, dole plynová komora.
Má nám to pomoct představit si, jak to vypadalo před a po takové hromadné likvidaci lidí. Hnusný. Hnusný, hnusný, hnusný!
*
6.) Plechovka "Cyklonu B"

Napřed trocha definice, co to vlastně ten Cyklon B je: "Cyklon B (německy Zyklon B) je obchodní název insekticidu německé firmy IG Farben. Je to granulovaná křemelina nasycená kyanovodíkem, ze které se po otevření obalu začal uvolňovat plynný kyanovodík (HCN) - účinky jeho uvolňování jsou proporcionální jeho jemnosti a míry kontaktu se vzduchem. Jeho původní zamýšlené použití spočívalo v dezinfekci a dezinsekci. Od roku 1941 začal být používán jako nástroj genocidy v plynových komorách koncentračních táborů během druhé světové války, především v táborech Auschwitz-Birkenau a Majdanek." (zbytek článku, ze kterého jsem si vypůjčila definici - zde)
Přiznám se, že nechápu, jak mohlo někoho napadnout zabíjet lidi takovým způsobem, tedy likvidovat je jako obtížný hmyz. Cestou zpátky domů jsem přemýšlela o tom, jestli si vůbec některý z nácků řekl: "Pane bože, PROČ to dělám??" (jistěže nejspíš ne. A když ano, musel si to nechat pro sebe, protože se mu lehce mohlo stát, že by se připojil k počtu zavražděných...)
*
7.) Hromada plechovek

Zde vidíte, kolik plechovek se v Auschwitzu po válce našlo. Bylo by to pro mě těžko představitelné, kdybych to neviděla na vlastní oči. Nebylo to všechno, co bylo použito. Tohle je jen to, co se našlo při osvobození. To, co náckové nestihli zlikvidovat jako důkazní materiál.
*
8.) "Výplň do matrací" (morbidní název, morbidní fotka)


Dostalo mě, když jsem se dozvěděla, že se z vlasů vězňů dělaly koberečky, rohožky a izolace na dráty. Taky se mi tu začalo dělat trošičku špatně. Nicméně, byla jsem na tom líp, než jeden kluk od nás ze skupiny, co o kousek dál hodil šavli. No fakt!
24.5.2015 - tohle (+ níže) si už dnes vyfotit nesmíte. V místnosti s vlasy je zákaz focení, protože jde o lidské ostatky a je přinejmenším správné zachovat alespoň trošku piety.
*
9.) Vlasy... hromada vlasů...

Po válce se v Osvětimi našlo 7 tun oholených liských vlasů. To je docela mnoho, když uvážíme, kolik asi tak váží vlasy z hlavy jedné ženy.
OPĚT se jedná jen o to, co náckové nestihli zničit. Tábor fungoval od roku 1940. Tak si to zkuste představit.
Za sklem vitríny bylo vlasů asi dvě tuny. I tak to byla neskutečná hromada.
*
10.) Brýle

***
Pokračujem příště. Já na to už dnes vážně nemám...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

(nejen) Korálkový speciál

Do hospody přijde netopýr, čarodějnice a hraběnka...

Korálky - nové projekty, pt. 14